Avflyttningsinformation

Tack för din tid hos oss!

Denna avflyttningsinformation är tänkt att ge svar på vanliga frågor i samband med din uppsägning och avflytt. Hittar du inte alla svar här kan du söka i vår FAQ. Det går även bra att maila oss dina frågor till info@varmdobo.se alternativt ringa på 08-570 399 00.

Uppsägning

En uppsägning ska alltid ske skriftligen och är giltig när du fått en bekräftelse av oss. Din uppsägningstid finns angiven i ditt hyresavtal. För dödsbo gäller särskilda regler om förkortad uppsägningstid. På den här sidan hittar du mer information om uppsägning.

Visning

Som avflyttande hyresgäst behöver du ge oss möjlighet att under uppsägningstiden visa din lägenhet för nya hyresgäster. När vi har bekräftat din uppsägning börjar vi att söka efter en ny hyresgäst. En uthyrare från oss eller en handläggare från Bostadsförmedlingen i Stockholm kontaktar dig för att boka in ett datum för visning. Vi lämnar aldrig lämnar ut dina kontaktuppgifter direkt till sökande. Om du reser bort eller av annan anledning inte kan visa din lägenhet behöver någon annan göra det. Vid uppsägningen ska du meddela oss om det är aktuellt med andra kontaktuppgifter för visning.

Besiktning

Avflyttningsbesiktning sker alltid efter en bekräftad uppsägning. Tid bokas i samband med att du får bekräftelse på uppsägningen och besiktningen utförs av en fastighetsskötare. Vid besiktningen skrivs ett protokoll som visar vilken status din lägenhet har och om det finns något som behöver åtgärdas. Du kan bli återställningsskyldig eller ersättningsskyldig för onormalt slitage, eventuella skador som du orsakat eller egna installationer du övertagit eller tillfört i lägenheten under din boendetid. En kopia av besiktningsprotokollet skickas till dig.

Städning

Vid avflyttning är det viktigt att du städar din lägenhet ordentligt, en så kallad avflyttningsstädning. Saker eller installationer som inte hör till lägenheten ska tas bort vid avflyttning. Tillhörande utrymmen som källarförråd ska också vara tömt och sopat.

Om städningen inte uppfyller kraven på flyttstädning kommer du att debiteras VärmdöBostäders städkostnader. Vi använder Sveriges Allmännyttas riktlinjer för debitering av ytskikt och inredning som behöver åtgärdas. Vi debiterar den faktiska kostnaden för städning och trasiga glasrutor.

Nyckelinlämning

När du flyttar från din lägenhet ska du återlämna samtliga nycklar, även extranycklar som du köpt. Nycklarna ska lämnas in till vårt kontor före kl. 12:00 den första vardagen efter avtalets upphörande. Vill du lämna in nycklarna tidigare går det bra att kontakta kundservice för att boka tid. Saknas det nycklar vid utflyttning debiteras du för låsbyte. Tänk på att det kostar mer om den saknade nyckeln även går till fönsterlås, balkongdörr eller postbox. Saknas brickor eller nycklar till allmänna utrymmen får du betala för de kostnader detta medför.

Adressändring

När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till många myndigheter och företag. Om du vill ha eftersändning av annan post kan du beställa det hos Svensk adressändring mot en avgift.

))