Behandling av personuppgifter (GDPR)

Din integritet är viktig och vi vill att du ska känna dig trygg med hur vi hanterar dina personuppgifter. Vi behandlar personuppgifter för olika ändamål, till exempel när du söker en bostad eller lokal, när du bor hos oss, eller kontaktar oss via vårt kundforum på webben.

Vad är en personuppgift?

En personuppgift är all information som kan kopplas till dig. Det kan bland annat handla om namn, adress, personnummer eller kontaktuppgifter. Det kan också vara indirekt information som ett lägenhetsnummer eller en IP-adress.

Att behandla personuppgifter innebär allt man gör med informationen, som till exempel insamling, registrering, bearbetning och spridning.

Personuppgiftsansvarig

VärmdöBostäder AB, org 556476-2176, är personuppgiftsansvarig för behandling av personuppgifter som vi själva gör eller ett annat företag gör på vårt uppdrag.

Kontaktuppgifter:
Box 23, 134 21 Gustavsberg
Besöksadress: Skogsbovägen 15
Tel: 08-570 399 00

VärmdöBostäder AB lyder under Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). Det innebär att allmänna handlingar på begäran kan komma att lämnas ut till en tredje part.

Varför samlar vi in personuppgifter?

Vi har alltid en bestämd rättslig grund för behandling av dina personuppgifter. Den rättsliga grunden varierar beroende på vilken behandling och vilket ändamål det avser. De rättsliga grunderna som används är rättslig förpliktelse, fullgöra avtal, allmänt intresse, nödvändig behandling utifrån berättigat intresse eller i vissa fall med samtycke.

Vi hämtar bara in de personuppgifter som behövs för att administrera och formulera hyresavtal samt för att tillgodose dina önskemål som hyresgäst. Uppgifterna hjälper oss att ge dig bra service, erbjuda välfungerande tjänster samt fullfölja vårt avtal gentemot dig. Andra exempel är om du lämnar synpunkter, ger förbättringsförslag eller ställer frågor till oss. Då lagras dina kontaktuppgifter för att vi ska kunna svara dig.

VärmdöBostäder lämnar inte ut uppgifter till tredje part om så inte krävs på grund av andra krav i lagar och förordningar, myndighetsbeslut eller för att skydda våra rättigheter eller tredje parts rättigheter.

Hur länge sparas dina uppgifter?

Vi sparar dina personuppgifter så länge vi har ett berättigat intresse, till exempel under hela hyresförhållandet. Om du flyttar från din lägenhet eller lokal sparas vissa uppgifter, till exempel hyresavtalet, i två år efter avflytt. Vi kan också behöva spara uppgifter som är nödvändiga för att tillvarata ett rättsligt anspråk, till exempel för att kunna utföra efterbevakning av fordringar till oss. Uppgifter om dig som finns i vårt bokföringsmaterial, till exempel betalningar, sparar vi i sju år inklusive innevarande år.

Personuppgifter som lämnas i vårt kundforum på hemsidan, anonymiseras efter sex månader. Anonymiseringen innebär att namn, personnummer, e-postadress och ip-nummer raderas.

Dina rättigheter

Du har rätt att få veta vilka av dina personuppgifter som vi hanterar i vårt kund- och fastighetssystem. Du får den informationen genom att fylla i blanketten begäran om registerutdrag och skicka in den till oss. Tänk på att du endast kan få ut uppgifter om dig själv och att du behöver visa upp legitimation när du hämtar ditt registerutdrag på vårt kontor.

Du har också rätt att få felaktiga uppgifter rättade. En del uppgifter kan du ändra själv på Mina sidor. För andra uppgifter kontaktar du vår kundservice.

Dataskyddsombud

Anser du att vi inte behandlar dina uppgifter på ett korrekt sätt kan du kräva att vi korrigerar detta. Du är välkommen att höra av dig till oss så vi tillsammans kan komma fram till en lösning.

Om du efter detta ändå inte är nöjd kan du vända dig till Integritetsskyddsmyndigheten som är tillsynsmyndighet för behandling av personuppgifter.