Inflyttning

Välkommen som hyresgäst hos VärmdöBostäder!

Vi är glada över att ha dig som hyresgäst och försöker göra hus och närmaste omgivning väl fungerande för att du ska trivas. Denna inflyttningsinformation är tänkt att ge dig information ge svar på vanliga frågor i samband med din inflyttning. Hittar du inte alla svar här kan du söka i vår FAQ. Det går även bra att maila oss dina frågor till info@varmdobo.se alternativt ringa på 08-570 399 00.

Nycklar

Alla lägenhetsbyten sker första vardagen i månaden. Du kan kvittera ut nycklarna tidigast kl. 13:00 på inflyttningsdagen från vårt kontor. Kundservice kommer att kontakta dig innan inflyttningen för att boka en tid då du kan hämta dina nycklar.

Legitimation ska uppvisas vid utlämning av nycklar/brickor. Kan du inte hämta nycklarna själv är det möjligt att ge en fullmakt till en annan person som kan hämta nycklarna i ditt ställe. Tänk på att fullmaktshavaren måste legitimera sig och även uppvisa legitimation för kontraktsinnehavaren.

Behöver du fler brickor eller nycklar till lägenheten kan du köpa det av oss genom att kontakta kundservice.

Besiktningsprotokoll och avflyttningsbesiktning

Avflyttningsbesiktning sker alltid innan inflyttningsdatum. Då noterar vi eventuella skador och anmärkningar, men det kan ändå finnas brister som upptäcks i efterhand. I samband med att du hämtar dina nycklar får du ett besiktningsprotokoll. Har du synpunkter på besiktningsprotokollet är det viktigt att du meddelar oss inom åtta dagar från tillträdesdagen. Upptäcker du skador som inte finns antecknade i besiktningsprotokollet vill vi att du tar ett foto av detta och mejlar till kundservice med information om var i lägenheten skadan finns. Det kan vara så att tidigare hyresgäst inte har anmält fel i lägenheten, till exempel droppande kran eller lösa handtag. Hittar du sådana fel kan du enkelt göra en felanmälan via Mina sidor.

Lägenheten ska vara ordentligt städad när du flyttar in. Är du missnöjd med städningen är det viktigt att du meddelar oss detta på inflyttningsdagen till vår kundservice. Städa inte själv innan vi har kontrollerat städningen av lägenheten då det kan försvåra vår bedömning.

Hemförsäkring

Alla våra hyresgäster ska ha en hemförsäkring enligt villkor i hyresavtalet. Den täcker det mesta av dina kostnader om du råkar ut för inbrott i lägenheten, skada, brand med mera. För att teckna en hemförsäkring tar du kontakt med valfritt försäkringsbolag så hjälper de dig.

Adressändring

När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till många myndigheter och företag. Om du vill ha eftersändning av annan post får du beställa det hos Svensk adressändring mot en avgift. Har du sambo eller en inneboende ska inte c/o anges i flyttanmälan. Personbevis med korrekt folkbokföringsadress för den person som ska bo med dig ska lämnas till kundservice för att vi ska kunna lägga till namnet på din postbox och på namntavla i entrén om sådan finns.

Internet och TV

Från och med januari 2022 levereras dina TV-kanaler via öppen fiber. För att få tillgång till dessa behöver du en box från Telia. Finns denna box i din lägenhet behöver du inte göra något. Saknas boxen i din lägenhet finns information om hur du går tillväga i broschyren du fick i samband med uthämtning av lägenhetsnycklarna.

Felanmälan

Felanmälan gör du lättast på Mina sidor som du har tillgång till dygnet runt. Du kan också mejla din felanmälan eller ringa till kundservice under våra ordinarie öppettider.
Fel som uppstår utanför kontorstid och som är akuta, till exempel en vattenläcka, ska anmälas till jourhavande fastighetsskötare. Det är fastighetsskötaren som bestämmer om ditt fel behöver åtgärdas på en gång eller om det kan vänta till kommande vardag.

Parkeringsplats

I de flesta av våra områden finns möjlighet för dig som hyresgäst att hyra parkeringsplats. Via Mina sidor kan du göra en intresseanmälan för parkering i ditt område samt även anmäla intresse för lediga platser. Vi godkänner avtal för max två (2) bilplatser per hushåll. Det är inte tillåtet att ha bilar med körförbud parkerade på våra förhyrda platser.

Bor du i Hästhagen kan du köpa ett boendetillstånd för parkering genom att kontakta kundservice.

Cykel- och barnvagnsrum

Det finns cykel- och barnvagnsrum i de flesta områden. Dessa cykel- och barnvagnsrum är endast till för funktionsdugliga cyklar och barnvagnar och får inte användas som förvaringsplats för andra saker.

))